قرآن کتابی برای زندگی سعادت بخش

وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَىٰ [20 / 124]

قرآن کتابی برای زندگی سعادت بخش

وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَىٰ [20 / 124]

گاهی برای فهمیدن حقایق نیازی به خواندن کتابهای قطور و مطالب طویل نیست. حتی برای اینکه حرفتان را به کسی بفهمانید نیز سخن بلند نیاز نیست.
این وبلاگ جایی است برای فهمیدن و فهماندن اما با مطالبی کوتاه و کمترین کلمات.

طبقه بندی موضوعی

بخشی از تفسیر آیه 30 / ملک

شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۲۸ ب.ظ
می دانیم که زمین از دو قشر تشکیل شده: قشر نفوذپذیر که آب را در خود فرو می برد و قشر نفوذناپذیر در زیر آن که آب را در آنجا نگه می دارد. تمام چشمه ها، چاه ها و قنات ها، از برکت این ترکیب خاص به وجود آمده است. اگر تمام روی زمین، تا اعماق زیاد، قشر نفوذپذیر بود، آب ها چنان در زمین فرو می رفتند که هرگز دست کسی به دامانشان نمی رسید و اگر همه نفوذناپذیر بود، آب ها روی زمین می ایستادند و به یک باتلاق تبدیل می شدند یا به دریاها می ریختند و به این ترتیب، تمام ذخایر زیرزمینی آب از دست می رفت. این، نمونه کوچکی از رحمت گسترده خداوند به همه موجودات است که مرگ و حیات انسان، سخت با آن گره خورده است. در روایاتی از ائمه اهل بیت علیهم السلام، این آیه به ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه و عدل جهانی او تفسیر شده است. در حدیثی از امام باقر علیه السلام در تفسیر همین آیه می خوانیم:«این آیه درباره امامی نازل شده که [به عدل الهی] قیام می کند. (حضرت مهدی علیه السلام) می گوید: اگر امام شما پنهان گردد،شما نمی دانید کجاست؟ چه کسی برای شما امامی می فرستد که اخبار آسمان و زمین و حلال و حرام خدا را برای شما شرح دهد.» سپس فرمود:«به خدا سوگند، تأویل این آیه فرا نرسیده و سرانجام خواهد آمد.» آری ظاهر آیه مربوط به آب جاری است و مایه حیات موجودات و باطن آیه مربوط به وجود امام و علم و عدالت جهانی اوست که آن نیز مایه حیات است.
منبع:تفسیر نمونه.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">