قرآن کتابی برای زندگی سعادت بخش

وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَىٰ [20 / 124]

قرآن کتابی برای زندگی سعادت بخش

وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَىٰ [20 / 124]

گاهی برای فهمیدن حقایق نیازی به خواندن کتابهای قطور و مطالب طویل نیست. حتی برای اینکه حرفتان را به کسی بفهمانید نیز سخن بلند نیاز نیست.
این وبلاگ جایی است برای فهمیدن و فهماندن اما با مطالبی کوتاه و کمترین کلمات.

طبقه بندی موضوعی

۶۳ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۰
مهر

امام علی علیه السلام:


شَرُّ النّاسِ مَن کانَ مُتَتَبِّعا لِعُیوبِ النّاسِ، عَمِیّا لِمَعایِبِهِ؛


بدترینِ مردم کسى است که پیجوى عیبهاى مردم باشد و نابیناى عیبهاى خویش.


غرر الحکم: ح ۵۷۳۹ / میزان الحکمه: ج8 ص323.

  • حمید حسینی زاده
۳۰
مهر



«طارق» از ماده «طرق» به معنای کوبیدن است و چون درهای خانه ها را به هنگام شب می بستند و کسی که شب وارد می شد، ناچار بود در را بکوبد، به اشخاصی که در شب وارد می شدند، طارق می گویند؛ اما قرآن خود در اینجا طارق را تفسیر کرده و می گوید: این مسافر شبانه همان ستاره درخشانی است که در آسمان ظاهر می شود و به قدری بلند است که گویی می خواهد سقف آسمان را سوراخ کند و نورش به قدری خیره کننده است که تاریکی ها را می شکافد و درون چشم آدمی نفوذ می کند. در بعضی از روایات، این ستاره به زحل تفسیر شده که از سیارات بسیار پرفروغ منظمه شمسی است.

  • حمید حسینی زاده
۲۹
مهر

 امام علی علیه السلام:


أکرِم ضَیفَکَ وَ إن کانَ حَقیرا وَ قُم عَن مَجلِسِکَ لأَبِیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ إن کُنتَ أمیرا؛


مهمانت را گرامى بدار، اگرچه حقیر باشد؛ و به احترام پدر و معلّمت از جایت برخیز، اگر چه فرمانروا باشى.


غرر الحکم: ح 2341 / گزیده غررالحکم و دررالکلم، ص31.

  • حمید حسینی زاده
۲۹
مهر



روزی که به سجده دعوت می شوند اما نمی توانند!
جمله «یُکشَفُ عَن ساق» (ساق ها برهنه می شود) به گفته جمعی از مفسران، کنایه از شدت و هول و وحشت و وخامت کار است؛ زیرا در میان عرب معمول بوده که هنگامی که در برابر کار مشکلی قرار می گیرد، دامن به کمر می زند و ساق پاهایشان را برهنه می کردند. سپس می فرماید: در آن روز که همگان به سجده و خضوع در برابر پروردگار دعوت می شوند، مؤمنان در آن روز به سجده می افتند؛ ولی مجرمان قدرت سجده ندارند؛ زیرا روحیات زشتی که در وجود آنها در دنیا راسخ شده بود، در آن روز بروز می کند و مانع می شود که در برابر ذات پاک خدا کمر خم کنند.

  • حمید حسینی زاده
۲۸
مهر

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:


دُعاءُ الوَلَدِ لِلوالِدِ کَالأَخذِ بِالیَدِ؛


دعاى فرزند براى پدر و مادر، مانند یارى کردن آنان است.


الفردوس: ج ۲ ص ۲۱۳ ح ۳۰۳۸ / گزیده حکمتنامه پیامبر اعظم (ص)، ص734.

  • حمید حسینی زاده
۲۸
مهر



منافقانِ دروغگو مغرور به مال و مقام، سرنوشتی جز این ندارند که دربست در اختیار شیطان و وسوسه های او قرار می گیرند و خدا را به کلی فراموش می کنند. نه تنها منحرف می شوند، که در زمره کارگزاران شیطان و اعوان و انصار و لشکر و حزب او برای گمراه کردن دیگران نیز قرار می گیرند. در روایتی می خوانیم هنگامی که امام حسین علیه السلام در کربلا صفوف اهل کوفه را همچون شب تاریک و سیل خروشانی در مقابل خود دید، فرمود:«عجب بندگانی هستید! اظهار اطاعت خدا و ایمان به پیامبر کردید ولی اکنون آمده اید فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله را به قتل رسانید. شیطان برشما چیره شده و یاد خدای بزرگ را از خاطرتان برده است.» سپس افزود:«نابود باشید شما و نابود باد خواسته هایتان. إنا لله و إنا إلیه راجعون.»

  • حمید حسینی زاده
۲۷
مهر
جاتون خالی

  • حمید حسینی زاده
۲۷
مهر

امام على علیه السلام:


- فی قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : «وَ لاَ تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا» -: لا تَنسَ صِحَّتَکَ وقُوَّتَکَ وَفَراغَکَ وشَبابَکَ ونَشاطَکَ أن تَطلُبَ بِهَا الآخِرَةَ؛


درباره آیه (و سهم خود را از دنیا فراموش مکن) :[یعنى] سلامت، توانایى، فرصت، جوانى و شادابی‌ات را فراموش مکن، تا با آنها، آخرت را به دست آورى.


الأمالی للصدوق: ص ۲۹۹ ح ۳۳۶ / الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث، ص130.

  • حمید حسینی زاده
۲۷
مهر


یکی از لطف های خدا به مؤمنان در قیامت این است که فرزندان باایمان و مورد علاقه آنها را به آنها ملحق می کند تا چشم ایشان روشن گردد. این فرزندان اگر از نظر عمل کوتاهی و تقصیراتی داشته باشد، خداوند به احترام پدران صالح، آنها را می بخشد و مقامشان را بالا می برد. در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم که «هنگامی که انسان وارد بهشت می شود، سراغ پدر و مادر و همسر و فرزندانش را می گیرد. به او گفته می شود: آنها به درجه و عمل تو نرسیده اند. عرض می کند: پروردگارا، من برای خودم و آنها عمل کردم. پس فرمان داده می شود که فرزندان به ایشان ملحق شوند».

  • حمید حسینی زاده
۲۶
مهر

 امام على علیه السلام:


لِلمُؤمِنِ ثَلاثُ ساعاتٍ: فَساعَةٌ یُناجی فیها رَبَّهُ، وساعَةٌ یَرُمُّ مَعاشَهُ،

وساعَةٌ یُخَلّی بَینَ نَفسِهِ وبَینَ لَذَّتِها فیمایَحِلُّ ویَجمُلُ؛


[سزاوار است] مؤمن سه زمان داشته باشد: زمانى که در آن با پروردگارش راز و نیاز کند؛ و زمانى که هزینه‌هاى زندگى را تأمین کند؛ و زمانى را به خوشی‌هاى حلال و زیبا اختصاص دهد.


نهج البلاغة: الحکمة ۳۹۰ / گزیده غررالحکم و دررالکلم، ص73.

  • حمید حسینی زاده
۲۶
مهر


جنیان نوعی از مخلوقات خدایند که از حواس ظاهری ما مستورند و قرآن کریم درباره آنها مطالبی بیان کرده است. از جمله:
1. خلقت آنها پیش از خلقت انسان بوده است. (هجر/27)
2. خلقت آنها از آتش بی دود است. (هجر/27)
3. مانند انسان، زندگی و مرگ و قیامت دارند. (احقاف/18)
4. مانند سایر جانداران، نر و ماده، ازدواج و توالد و تناسل دارند. (جن/6، کهف/50)
5. مانند نوع بشر، دارای شعور و اراده هستند و علاوه بر این، کارهایی سریع و اعمالی شاق و خارق العاده می توانند انجام دهند که از نوع بشر ساخته نیست، همچنان که در آیات مربوط به داستان حضرت سلیمان (علیه السلام) و اینکه جن، مسخر آن جناب بودند، این مطلب آمده است.
6. مانند انسانها، مؤمن و کافر دارند و بعضی صالح و بعضی دیگر فاسقند. (ذاریات/56) ابلیس نیز از طایفه آنها و دارای فرزندان و قبیله است. (کهف/5، اعراف/27)

منبع: تفسیر المیزان.

  • حمید حسینی زاده
۲۵
مهر

 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:


اِلهَوا وَالعَبوا فَإِنِی أکرَهُ أن یُرى فی دینِکُم غِلظَةً؛


سرگرمى داشته باشید و تفریح کنید؛ چرا که خوش نمی‌دارم در دین شما درشتى و سختى دیده شود.


شُعب الإیمان: ج ۵ ص ۲۴۷ ح ۶۵۴۲ / حکمتنامه پیامبر اعظم (ص): ج6 ص184.

  • حمید حسینی زاده
۲۵
مهر


یکی از مفسرین بزرگ اهل سنت به نام «زمخشرى» در کتابش، تفسیر کشاف حدیثى نقل کرده که فخر رازى و قرطبى (از بزرگان تفسیر اهل سنت) نیز در تفسیرشان از او اقتباس کرده‏ اند؛ حدیث مزبور به وضوح مقام آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین و اهمیت حب آنها را بیان مى‏دارد، مى‏گوید:
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
"هر کس با محبت آل محمد بمیرد شهید از دنیا رفته.
 آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، بخشوده است.
 آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، با توبه از دنیا رفته.
 آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، مؤمن کامل الإیمان از دنیا رفته.
 آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، فرشته مرگ او را بشارت به بهشت مى ‏دهد و سپس منکر و نکیر (فرشتگان مأمور سؤال در برزخ) به او بشارت دهند.
 آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، او را با احترام به سوى بهشت مى ‏برند آن چنان که عروس به خانه داماد برده می شود.
 آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، در قبر او دو در به سوى بهشت گشوده مى‏ شود.
 آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، قبر او را زیارتگاه فرشتگان رحمت قرار مى ‏دهد.
 آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، بر سنت و جماعت اسلام از دنیا رفته.
 آگاه باشید هر کس با دشمنی آل محمد از دنیا رود، روز قیامت در حالى وارد عرصه محشر مى‏ شود که بر پیشانى او نوشته شده: مأیوس از رحمت خدا!
 آگاه باشید هر کس با بغض آل محمد از دنیا برود، کافر از دنیا رفته
 آگاه باشید هر کس با دشمنی آل محمد از دنیا برود، بوى بهشت را استشمام نخواهد کرد.
جالب اینکه فخر رازى بعد از ذکر این حدیث شریف که صاحب کشاف آن را معتبر و صحیح ذکر کرده است مى ‏افزاید:
آل محمد صلوات الله علیهم کسانى هستند که بازگشت امرشان به او است، کسانى که ارتباطشان محکمتر و کاملتر باشد،" آل" محسوب مى ‏شوند و شک نیست که فاطمه و على و حسن و حسین محکمترین پیوند را با رسول خدا داشتند و این از مسلمات و مستفاد از احادیث متواتر است، بنا بر این لازم است که آنها را" آل پیامبر" بدانیم.

  • حمید حسینی زاده
۲۴
مهر

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:


لِکُلِّ شَیءٍ زَکاةٌ، وزَکاةُ الدّارِ بَیتُ الضِّیافَةِ؛


هر چیزى زکاتى دارد و زکات خانه، اتاق مهمان است.


کنز العمّال: ج ۱۵ ص ۳۹۰ ح ۴۱۵۰۴ / فرهنگ‌نامه مهمانی، ص 22.

  • حمید حسینی زاده
۲۴
مهر


نباید تصور کرد که این آیه مخصوص مشرکان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله بود است؛ بلکه در هر عصر، منحرفان تاریک دلی هستند که از شنیدن نام دشمنان خدا و مکتب های الحادی(=کفر و بی دینی) و پیروزی ستمگران خوشحال می شوند؛ اما نام نیکان و پاکان و برنامه های و پیروزی هایشان برای آنان دردآور است. در بعضی از روایات، این آیه به کسانی تفسیر شده که از شنیدن فضایل اهل بیت علیهم السلام یا پیروی مکتبشان ناراحت می شوند.
هم اکنون نیز مشاهده می شود که برخی افراد، حاضر به شرکت در مجالس قرآن و موعظه و احکام و ذکر فضایل اهل بیت علیهم السلام نیستند و اگر هم به دلیلی شرکت کنند، از روی بی میلی است. اما اگر به مجالس گناه و معصیبت دعوت شوند، با کمال میل به سوی آن می شتابند و از آن استقبال می کنند.
منبع: تفسیر نمونه؛ تفسیر اطیب البیان.

  • حمید حسینی زاده